Tryk for at søge

Europa Oplevelser

Del

I påsken havde vores Bureauchef Ole Kragelund sendt Lena Kiilerich og mig på vores blomstertur til Holland, så vi kunne prøve at opleve Ans Rejser uden for kontoret og lære mere om vores rejsebureau. I godt selskab med vores chauffør Jacob Bertel, rejseleder Jan Formann og 44 gæster drog vi sydpå Palmesøndag morgen.

Ca. 10 timer senere, inkluderet et par stop til pauser og spisning, var vi velankommet til Hotel Villa Vennendal i Nunspeet i Holland. Her blev vi indlogeret i fine værelser. Hvorefter det var tid til aftensmad på hotellet.

Amersfoort

På dag 2 skulle vi besøge Amersfoort beliggende i det centrale Holland og med en størrelse på ca. 150.000 indbyggere. Byen ligger kun cirka 30 minutters kørsel fra hotellet, hvilket var dejligt efter en lang tur i bussen dagen forinden. Byen har en gammel del med smalle gader, kirker og endda en stor middelport fra

1400-tallet over vejen og floden ved navn Koppelpoort. Det er et af byens vare tegn. Det andet er Onze Lieve Vrouwetoren, hvilket betyder ”Tårnet til hvor frue”, som er en 98,33 meter høj Katedral kirke i midten af Amersfoort.

Nunspeet

Efter en mindre byrundtur, frokostpause og tid på egen hånd, gik turen tilbage til Nunspeet, hvor vi udforskede byen. Byen ligger i hyggelige omgivelser op til en skov, hvor man kan gå sig en tur på de anlagte stier. Tæt på hotellet er der et udsigtstårn hvorfra man kan se udover hele Nunspeet og naturområdet, som hotellet ligger op ad. Efter lidt overtalelse lykkedes det mig at overbevise Lena om at hun skulle med op i tårnet. Inde i byen var der et fint lille udvalg af butikker og caféer inklusiv én vi lige skulle have testet af.

holland3-750

Rotterdam

Den 3. dag var højdepunktet for turen, nemlig Keukenhof blomsterpark. Inden vi kom så langt, kørte Jacob os først til Rotterdam, hvor vi besøgte Markthal. Markthal er formet som en hestesko og indvending udsmykket med 11.000 m2 kunstværk i form af frugt, grønt, blomster og insekter mm. Selve markedet er et overflødighedshorn af alverdens specialiteter, der mødes et sted.

Keukenhof

Nu var det tid til hovedbegivenheden og da vi nærmede os Keukenhof, kom de første tulipanmarker også frem til stor glæde for vores gæster. Keukenhof er verdens største blomsterpark på 32 hektar og ca. 7 million blomsterløg bliver plantet årligt. Det var et storslået syn, selv for dem der ikke er de store blomster entusiaster.

Personligt var jeg imponeret af det store orkidéhus, hvor der var flere versioner og størrelser af orkidéer end jeg troede fandtes. Blomsterparken er så stor, at selvom vi var der 4 timer, så var der alligevel områder vi ikke fik set.

På turen hjem til Danmark sad jeg i bussen og snakkede med en af gæsterne om Keukenhof besøget. Vi fandt ud af at vi havde set det modsatte af hinanden. Lena og jeg var gået i hele yder ringen af haven, mens hun og dem hun fulgtes med var gået direkte ind i midten af blomsterparken. Alligevel følte vi begge, at vi havde set så meget af parken som vi kunne overskue og samtidig var vi glade og tilfredse.

Amsterdam

På dag 4 gik turen til Amsterdam. Én af byens mange kendetegn er kanalerne, og derfor skulle vi selvfølgelig på kanalrundfart. Det var en hyggelig måde at se Amsterdam på. Her fik vi en masse information, mens vi sejlede rundt i kanalerne i en times tid. Der var endda en dansktalende fortæller indspillet i højtaleranlægget, som kørte på hele sejladsen. Alle kunne derfor forstå hvad vi sejlede forbi af store attraktioner samt tilhørende historier.

Lena & Henrik i Holland

Da vi fik fast grund under fødderne igen gik vi lille rundtur i byen før at vi en hyggelig café hvor vi fik frokost. Herefter stod den på shopping i Amsterdams mange butikker.

Zaanse Schans

Da alle havde fået oplevet hovedstaden, kørte Jacob os til Zaanse Schans, der er et friluftsmuseum beliggende lidt nord for Amsterdam. Zaanse Schans har 8 gamle velbevarede møller til at stå, der alle er blevet flyttet dertil i 1960erne eller 1970erne. Derudover var der på museet en lang række gamle bygninger. Her var der både udstillinger og diverse butikker med bl.a. oste, træsko og hollandske vafler. Der var selvfølgelig også en isbar. Her nød Ans Rejser teamet en velfortjent is, i godt selskab af nogle af de lokale.

Efter 4 skønne dage i Holland i selskab med dejlige gæster og resten af vores team var det tid til vende hjemad. Personligt kan jeg kun sige at det var en god tur, hvor jeg fik oplevet og lært meget. Jeg skulle i forbindelse med turen også tage en masse billeder, som der kan ses et lille udkast af i billedgalleriet nedenfor.